PASS 4: ENERGIANVÄNDNING
"Tyskarna är galna i solenergi. Italienarna och tjeckerna också. Låt oss bli härmapor! Smacka upp solceller på huset, garagetaket eller sommarstugan. Eller låt solen komma in genom dina eltuttag istället. Fixa elmärkt med Bra Miljöval. Då slipper du koka te och kolla fejjan med hjälp av miljöförstöring. Istället får du schysst el baserad på sol, vind och vatten.
Dyrt? Absolut inte. Det kostar bara 60 kr mer för en genomsnittlig lägenhetsinnehavare att ha el märkt med Bra Miljöval. Per år!"
Hämtat från Naturskyddsföreningen
Kolla in dessa två länkar för fakta kring hållbar energianvändning
2. Naturskyddsföreningens sida Spara energi och bli energismart
BAKGRUNDSFAKTA
- till dig som lärare
Aldrig förr har vi människor använt så mycket energi som nu. Den globala energianvändningen stiger ständigt och väntas göra så under flera år framöver. Sverige är ett av de länder som använder mest energi per person i världen. Vår energianvändning skulle dessutom vara betydligt högre om vi även räknade in den energi som behövs för att tillverka alla de varor vi köper in från utlandet. Vi måste minska vårt energianvändande samtidigt som vi energieffektiviserar.
Naturskyddsföreningen tipsar till exempel om att vi borde sola lite mer som tyskarna:
FÖRBERED INNAN
-
Lägg ut spelplanen på bordet och placera Dagens symbol i mitten.
-
Ställ fram materiallådan.
-
Pennor och post-it/papperslappar tillgängliga.
DAGENS SPELOMGÅNG
-
Placera ut era spelpjäser på spelplanen
-
Skriv en lapp med dagens tema - ENERGIANVÄNDNING - och lägg ut på spelplanen.
2. VI TÄNKER TILLSAMMANS (ca 55 min)
Även denna gång sätter du igång samtalet genom att titta på några filmer. Första filmen handlar om alternativa, hållbara sätt att bo, både i det stora och i det lilla. De tre följande filmerna handlar om att tänka till kring energianvändning i vardagen. De är reklamfilmer för ett elbolag. Här vill vi understryka att vår intention inte är att lyfta elbolaget utan att vi använder dem för att vi tycker att de belyser frågan på ett kul sätt. Det kan vara viktigt att klargöra för gruppen.
Precis som på temat RESANDE får samtalet om ENERGIANVÄNDNING ta formen av en gruppövning kring valbara scenarion. Grupperna får ca 20-25 minuter på sig för att tänka ut och bygga upp sitt scenario. De ska sedan presentera sina scenarier för varandra. Det kan göras på olika sätt t.ex. genom anteckningar, dramatisering, skisser, bygge med saker från materiallådan, uppmuntra kreativitet! Efter varje presentation gör ni en gemensam reflektion, ställ frågor som: Hur gick det för er? Lätt? Svårt? Kunde ni komma överens? Har ni tänkt om kring något? Skulle det här vara möjligt i verkligheten? Skulle du kunna tänka dig att göra så här på riktigt? osv.
ÖVNING: Tre valbara scenarier
1. Tänk ut en familj. Bestäm hur många individer de är, vilka åldrar, var och hur de bor. Och bara för att det är kul att tänka tvärtom, fundera ut hur de på alla möjliga, tänkbara sätt kan maxa sin energiförbrukning!
2. Tänk er själva om 25 år. Hur gamla är ni då? Tänk sedan ut hur ni bor. Hur ser er bostad ut? Vilka material är använda? Vilka smarta funktioner finns inbyggda? osv. Eftersom vi kan använda fantasin finns egentligen inga begränsningar. Förutom att allt ska vara extremt energieffektivt. Behöver ni hjälp? Hämta information på WWF`s sida om Bostaden.
3. Förbered en demonstration eller aktion med rubriken: Vår enda framtid -100 procent fossilfritt! för att påverka våra svenska politiker och andra som sitter i maktposition. Försök tänka ut det mest effektiva och kanske lite galna sättet ni kan komma på för att verkligen nå fram med ert budskap.
Behöver ni faktastöd till era scenarier? Hämta information på WWF`s sida om Förnybar energi.
3. UTMANING
När man ska ändra en vana och prova något nytt behöver man få testa. En utmaning till nästa tillfälle kan vara ett bra sätt. Utmaningens omfattning måste anpassas utifrån gruppen.
Kom ihåg:
Utmaningar får varken vara för lätta eller för svåra, om det är för lätta är det ju ingen utmaning och samtidigt får de inte vara för svåra - det blir helt enkelt roligare om man klarar sin utmaning, då vill man gärna utmana sig igen.
Ni får tillsammans välja om ni vill göra individuella utmaningar eller gemensamma.
Normer, alltså vad som är okej att göra, styrs i hög grad av vad de jag gillar eller ser upp till gör. Alltså spelar det roll om ni vågar ändra på något för det finns garanterat de som ser upp till just er. Det är inte sant “att det inte spelar någon roll vad lilla du gör”. Det du gör kan få andra att också våga och det känns också bra, när man gör något bra!
1. Dela utmaningen från förra tillfället. Hur gick det? Peppa varandra!
2. Tänk ut en grej som blir just er utmaning att prova före nästa träff.
Det är bara fantasin som sätter gränser.
Några exempel:
-
Duscha lite kortare.
-
Duscha varannan dag istället för varje.
-
Prova att lämna in din trasiga mobil till en mobilverkstad istället för att direkt köpa en ny.
-
Köp inte en ny telefon bara för att du vill ha den senaste, utan använd den till den tar slut.
-
Lämna in allt gammalt elekroniskt skräp som finns hemma till återvinningen.
Formulera utmaningen på valfritt sätt:
-
Skriv ner din personliga utmaning på en lapp och lägg i fickan. Berätta hur det gick vid nästa tillfälle.
-
Bestäm en gemensam utmaning och när och hur den ska genomföras.
-
Om ni vill och har ett gemensamt instagramkonto, lägg upp er utmaning där. Det är spännande för andra att följa hur det går och kanske kan just er utmaning få någon annan att våga prova.
4. AVSLUTNING - CHECKA UT
Avsluta dagens omgång med en enkel utcheckning, syftet är att knyta ihop temat och kort fånga det mest centrala som deltagarna fått med sig av dagens omgång. Det blir en lekfull och på samma gång en tydlig avrundning. Läraren kan självklart formulera utcheckningen på valfritt sätt. Nedan följer ett enkelt förslag.
Plocka en grej från materiallådan som beskriver en ny tanke du har fått med dig kring temat idag. Lägg grejen bredvid din spelpjäs, dela laget runt.