Med stöd från:

KONSUMTION

Omgång 3

FAMILJ

Fixa fikat!

 

Lägg ut spelplanen på bordet och placera huset/husen i mitten och återvinningskärlet bredvid. Pennor och post-it/papperslappar tillgängliga.

 

FIKA (10 min småprat)

 

DAGENS PYSSELTIPS till barnen! Men kom ihåg att det kan räcka att bara ta fram återbrukslådan för att de ska komma igång.

DAGENS SPELOMGÅNG 

  • Utse cirkelledare och tidshållare

  • Placera era spelpjäser på spelplanen

  • Lägg ut era markörer (dina fem markörer vad ni nu har valt, kapsyler, mjölklock etc)

  • Skriv en lapp med dagens tema - KONSUMTION - och lägg ut på spelplanen.

VI KAN JU!  10 min

Dela era utmaningar från förra veckan. Om ni lyckats med era utmaningar får ni ta varsin markör och lägga den i källsorteringen vid huset… Och det känns ju bra ;). Annars ligger de kvar i högen.

1. BÖRJAN - HUR ÄR DET FÖR OSS? 25 min

Ställ spelpjäserna vid hemmet (huset på spelplanen).

 

Frågeställning:

- Vad köper jag?

Tänk både nöjes- och nyttokonsumtion.

 

Skriv svar var och en för sig på post-it lappar, tyst, utan värdering. 5 min

 

Nu sitter ni med en mängd lappar framför er… vi handlar mycket!

  1. Välj ut det som du tycker är roligast att köpa (saknas det allra roligaste så skriv det på ytterligare en lapp).

  2. Välj ut det du skäms för att du köper.

  3. Välj ut det som du handlar allra mest av.

 

Ta en runda och berätta för varandra. Berätta om alla tre på en gång.


Spara lapparna till senare.

 

SYFTE: att alla ska få chansen att tänka till och komma till tals. Skapa en bild av den egna samt den kollektiva konsumtionen. Lyfta och stärka det som redan är positivt, ta steg vidare utifrån det.

2. HUR TÄNKER DE SOM HAR TÄNKT TILL? Man vill ju vara smart! 15 min

 

a) Vidga era kunskapsbanker

Gå in och läs högt tillsammans på Naturskyddsföreningens sida. Klicka på bilderna.

thumb_barn.jpg
thumb_klader.jpg

b) Få en ny tanke genom att kolla in hur en annan framtid skulle kunna se ut

Vi kan låna, dela, byta och laga…

Se fem korta klipp på Länge leve prylen!

https://www.youtube.com/watch?v=a9lS6tdBsn4&list=PL3RXEdMY8lS-prGdfcRc4O386Q7OFhwFe

Låter det deppigt att snåla? Tvärtom, det är en lyckoinvestering. Forskning visar att människor som drar ned på överflödig konsumtion, efter att ha fått sina grundläggande behov tillfredsställda, känner sig lyckligare. Och just nu slösar den rika befolkningen så mycket med planetens resurser att vi riskerar klimatkaos.

Om nu myten om smålänningarna vore sann så är det dags att inspireras av deras sparsamhet. Så börja snåla. Med prylar. Med el. Med kläder du ändå blir less på nästa år. Med mat (vi svenskar slänger massor, istället för att äta upp den). Och bli lite lyckligare på köpet.

TÄNK SOM EN FÖRÄLDER

c) Inte så mycket att fundera på, gör´t bara!

 

Naturskyddsföreningen tipsar (läs högt tillsammans):

SNÅLA SOM EN SMÅLÄNNING

Visst är det härligt att leva i nuet? Att göra det som känns kul, bekvämt och enkelt i stunden utan att tänka på konsekvenserna. Att ta bilen istället för att cykla den där korta sträckan, att slänga mat som egentligen skulle kunna sparas, eller att köpa importerat kött som kanske är jättebilligt men som också kan ha bidragit till höga utsläpp.

Då kan det vara värt att höra morsans eller farsans röst i bakhuvudet: "Tänk om alla skulle göra så där, hur skulle världen se ut?". Grejen är, att varje gång du lägger manken till för planeten bidrar du till en ljusare framtid för oss alla. Inte så dumt, eller hur!

 

Hämtat från: https://www.naturskyddsforeningen.se/5-satt-att-klimatmaxa-dig-sjalv


 

SYFTE: Att se sig själv i relation till andra, till ett system, få gemensam input i samtalet, öka sin kunskap, för att kunna ta ställning till om jag vill välja annorlunda och för att nyansera bilden.

3. DET GODA (och svåra!?) SAMTALET och påtår såklart! 60 min

Nu är det dags att tillsammans reflektera över er egen konsumtion igen och nu under temat kalas.

 

Vad förväntas hända när man fyller år? Hur skulle ni vilja att ett kalas såg ut?

 

Fyller år gör alla och kalas vill de allra flesta ha. Har man barn så har man antagligen ordnat barnkalas med allt vad det innebär någongång. Det är lite av en vattendelare, antingen älskar man det eller så älskar man det inte. Barnkalas omgärdas av en mängd åsikter och inte minst förväntningar. Nu är det dags att syna barnkalaset i sömmarna!

 

Dela upp er i två grupper, bra om det är 3-5 personer i varje grupp.

Er uppgift i gruppen är att tänka ut det roligaste och hållbaraste barnkalaset!

 

Gör en planering. Skriv eller rita en skiss.

 

Tänk hållbart om:

  • födelsedagsbarnet

  • gästerna

  • presenterna

  • maten

  • klädsel

  • plats

  • tid

  • vad andra föräldrar förväntar sig

  • vad barnen förväntar sig

  • att kalasfixarna helst inte ska behöva lida av värsta prestationsångesten

 

Presentera kalasen för varandra.

 

Diskutera vilka som är de största svårigheterna/utmaningarna med att göra ett helt vanligt kalas lite mer hållbart. Cirkelledaren kastar in frågor som kan fördjupa samtalet:

  • Hur mycket spelar förväntan in?

  • Hur mycket spelar könsstereotypa bilder in?

  • Kan kalas vara en klassfråga?

  • Kan man skippa kalas?

  • Kan man skippa presenter/gåvor? Är det en skillnad på gåvor och presenter?

  • Kan man inte bara låta kalas “vara som de är”? Varför ska man peta i “det bästa barnen vet”.

  • Ska inte barnen få allt?

  • Vilka ska man bjuda?

 

Vilka hållbarhetsdilemman finns? Tänk gärna i termerna social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

 

Har ni tid över:

Låt samtalet övergå från kalas till konsumtion i allmänhet. Hur tänker ni då?

 

Konsumtionsområden och begrepp som cirkelledaren kan sticka in:

 

  • “döstädning”

  • kläder

  • prylar/inredning

  • fritidsprylar

  • intresseprylar

  • semester

  • aktiviteter

  • arbete

  • fritid

  • släkt och vänner

  • konsumtionsbaserade utsläpp


 

SYFTE:

Det är i samtalet vi kan få syn på oss själva och få mod att våga tänka nytt. Vi kan lära oss och inspireras av varandra. Ibland i det svåra samtalet bränner det till eftersom vi rör oss kring vårt privatliv och våra värderingar. Att bli berörd och engagerad är en väg till förändring.

4. AVSLUTNING - HUR TÄNKER DU NU? (15 min)

Avsluta omgången genom att summera enskilt och tillsammans.

 

Gå varvet runt och dela med tre ord vad ni tänker om det ni just har samtalat om?

- Vad är alternativet? Hur kan jag göra istället?

- Vad kan/vill jag förändra?

- Är ägodela en möjlighet?

 

För er som vill ha det lite roligare (rekommenderas!):

Era spelpjäser (era alter egon) har ju stått på spelplanen och lyssnat, berätta kort för de andra vad din figur tar med sig från ert samtal...

 

YES! PEPP! Bra jobbat!

Nu är det bara utmaningen kvar.

UTMANING TILL NÄSTA GÅNG

Prova en ny grej till nästa gång. Hitta just din utmaning! Det kan t ex vara att ge bort en hemskänkt sak i present, bjuda in någon att bli delägare i din hundtrimmer, låna ut något eller laga något som gått sönder hemma.

 

Såklart får du ta dig an en större utmaning om du vill. Inte köpa kläder på en månad? Inga nya friluftsprylar på ett år. Kom ihåg att en stor utmaning kan se väldigt olika ut!

 

Formulera utmaningen på valfritt sätt:

  • Skriv ner din personliga utmaning på en lapp och lägg i fickan. Berätta hur det gick vid nästa tillfälle.

  • Gå hem och tänk ut en utmaning, utför den, berätta hur det gick vid nästa tillfälle.