top of page

MAT

Omgång 5

FAMILJ

Fixa fikat!

 

Lägg ut spelplanen på bordet, placera huset i mitten och återvinningskärlet bredvid. Pennor och post-it/papperslappar tillgängliga.

spelplan.jpg

FIKA (10 min småprat)

 

DAGENS PYSSELTIPS till barnen! Men kom ihåg att det kan räcka att bara ta fram återbrukslådan för att de ska komma igång.

DIY MAT.jpeg
DIY MAT.jpg

DAGENS SPELOMGÅNG 

  • Utse cirkelledare och tidshållare

  • Placera era spelpjäser på spelplanen

  • Lägg ut era markörer (dina fem vad ni nu har valt, kapsyler, mjölklock etc).

  • Skriv en lapp med dagens tema - MAT - och lägg ut på spelplanen.

 

VI KAN JU!  10 min

Dela era utmaningar från förra veckan. Om du lyckats med din utmaning får du ta din markör och lägga den i källsorteringen vid huset… Och det känns ju bra ;). Annars ligger de kvar i högen.

basket-bright-carbohydrate-1073767.jpg

1. BÖRJAN - HUR ÄR DET FÖR OSS? 25 min

Ställ spelpjäserna vid hemmet (huset på spelplanen).

 

Nu ska ni få sträcka på benen lite, all rörelse räknas ;) samtidigt som ni tänker kring era matvanor. Äter gör vi ju ofta. Utse en en JA- och en NEJ-sida i rummet, “VET EJ” i mitten.

 

Cirkelledaren ställer snabba frågor (viktigt med tempo) till deltagarna som rör sig i rummet mellan de tre olika svarsstationerna:

-Blir du glad när du tänker på mat?

-Har du en mat-mapp på pinterest?

-Har du en mat-app?

-Äter du KRAV-märkt?

-Ser du mat som ett nödvändigt ont?

-Är mat ett intresse?

-Har du någon matallergi?

-Äter du kött?

-Har du en sund relation till mat?

-Brukar du bjuda hem middagsgäster?

-Tycker du att det är tråkigt att laga mat?

-Är det viktigt med kvalité?

-Äter du enligt tallriksmodellen?

-Händer det att du äter på restaurang?

 

SYFTE: att alla ska få chansen att tänka till och komma till tals. Att skapa en bild av den egna mathållningen. Att lyfta och stärka det som redan är positivt och ta steg vidare utifrån det.

2. HUR TÄNKER DE SOM HAR TÄNKT TILL? Man vill ju vara smart! 15 min

 

a) Vidga era kunskapsbanker

Gå in och läs högt tillsammans på Naturskyddsföreningens sida Fyra tips på hur du kan äta mer klimatsmart

thumb_mat (1).jpg

b) Inte så mycket att fundera på, gör´t bara!

 

Naturskyddsföreningen tipsar (läs högt tillsammans).

ÄT SOM EN TONÅRING

vego_burgare.jpg

Nästan var femte tonåring är vegetarian eller vegan. Nu tycker vi visserligen att betesdjur behövs eftersom de håller markerna öppna så att naturen kan krylla av viktiga växter, insekter och djur. Men idag äter gemene svensk så mycket kött att det hotar både klimatet och folkhälsan. Och djuren har det inte heller så kul när vi ska pressa priser och moffa i oss kött.

Så låt dig inspireras av en vegotonåring – frossa i godsaker från växtriket och trappa ned på kött och mejeriprodukter. Då har du dessutom råd att köpa riktigt fint ekologiskt kött eller svenskt naturbeteskött, när det väl blir dags för en bit.

www.naturskyddsforeningen.se/5-satt-att-klimatmaxa-dig-sjalv

 

SYFTE: Att se sig själv i relation till andra och till ett system. Att få gemensam input i samtalet, nyansera bilden och öka sin kunskap, för att sedan eventuellt kunna ta ställning till om jag vill välja annorlunda.

3. DET GODA (och svåra!?) SAMTALET - påtår såklart! 60 min

Vi äter mat varje dag och vi har alla olika förhållande till mat.

 

Skriv nedanstående faktorer på ett papper och klipp ut varje ord. Lägg till fler faktorer om det behövs. Rangordna sedan faktorerna utifrån vilka som är viktigast när du planerar och lagar mat. Tänk mat i stort och var så realistisk som möjligt. Det intressanta är hur det verkligen ser ut, inte hur du vill att det ska vara. Lägg det som påverkar mest överst framför din figur på spelplanen.

 

  • Hälsa - (hälsosam mat, nyttigt, “smalt”, kemikalier)

  • Njutning

  • Miljö - klimat

  • Ekonomi

  • Tid

  • Bukfylla

  • Gemenskap

 

Detta är en ganska snabb övning, känn lugnet, svaren är inte skrivna i sten.

 

Samtala! Varför tänker ni som ni gör?

 

Hur skulle du vilja att det vore? Rangordna på nytt!

Blir det annorlunda?

Varför då?

Vill du nå dit?

Hur skulle du kunna göra då?

Är det skillnad på fest och vardag?

 

SYFTE:

Det är i samtalet vi kan få syn på oss själva och få mod att våga tänka nytt. Vi kan lära oss och inspireras av varandra. Ibland i det svåra samtalet bränner det till eftersom vi rör oss kring vårt privatliv och våra värderingar. Att bli berörd och engagerad är en väg till förändring.

4. AVSLUTNING - HUR TÄNKER JAG NU? 15 min

Planera en gemensam måltid till sista spelomgången (omgång 6). Ni väljer hur ni vill göra, laga mat tillsammans, ta ansvar för någon del var eller göra bara ett extra gott (och hållbart) fika.

UTMANING TILL NÄSTA GÅNG

Prova en ny grej till nästa gång. Hitta just din utmaning! Det kan t ex vara att prova ett nytt vegetariskt recept eller att starta en messenger-grupp där ni delar gröna recept.

 

Såklart får du ta dig an en större utmaning om du vill. Kör en vegetarisk vecka eller månad? Cykla, gå eller åk kommunalt till mataffären?

 

Formulera utmaningen på valfritt sätt:

  • Skriv ner din personliga utmaning på en lapp och lägg i fickan. Berätta hur det gick vid nästa tillfälle.

  • Gå hem och tänk ut en utmaning, utför den, berätta hur det gick vid nästa tillfälle.

bottom of page