Med stöd från:

RESANDE

Omgång 2

Ungdom

“Vilka reser klimatsmartast i Sverige? Jo, kvinnorna. De flyger hälften så mycket som männen och åker 30 procent mindre bil. Tjejerna har också åkt mer kollektivt och damerna har cyklat mest, men på den fronten verkar männen äntligen ha kommit i kapp.

Vilket resande satsar då staten på? Bilen får den absolut största biten av infrastrukturbudgeten. Numera får flyget betala en skatt, om än en låg sådan. Cykeln däremot får mindre än en procent av kakan - fastän var tionde resa sker på hoj.

Orättvist, omodernt och ofräscht tycker vi. Det är dags att resa tjejigare."

 

Hämtat från: https://www.naturskyddsforeningen.se/5-satt-att-klimatmaxa-dig-sjalv

Kolla in dessa tre enkla länkar för fakta kring hållbart resande:

 

1. Konsumentverkets sida Hallå Konsument! - Så här reser du mer hållbart

https://www.hallakonsument.se/miljo-och-hallbarhet/resor/sa-har-reser-du-mer-hallbart/

2. Naturskyddsföreningens sida Grön Guide:

https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide/4-satt-att-fardas-smartare

 

 

3. WWF:s sida om BILEN som står som symbol för alla våra transporter:

BAKGRUNDSFAKTA

- till dig som cirkelledare

 

Varje dag transporterar vi oss - till skolan, träningen, kören, jobbet, vännerna. Och titt som tätt till främmande länder. Vi svenskar ligger t ex i värstingligan när det kommer till att flyga utomlands. I snitt flyger vi ungefär fem gånger mer än det globala genomsnittet. Härligt förstås. Men det finns stora utmaningar med allt vårt resande och många reseval gör vi av gammal vana och bekvämlighet. Genom ny kunskap, nya politiska beslut, men även genom att snacka med varandra och våga bryta våra invanda vanor kan vi förhoppningsvis få lättare att göra mera rätt.

 

Naturskyddsföreningen tipsar till exempel om att vi alla borde resa mer som tjejer:

FÖRBERED INNAN

 

  • Fixa fikat! (Om ni ska ha fika).

  • Lägg ut spelplanen på bordet och placera Dagens symbol i mitten.

  • Ställ fram materiallådan.

  • Pennor och post-it/papperslappar tillgängliga.

DAGENS SPELOMGÅNG

 

  • Placera ut era spelpjäser på spelplanen

  • Skriv en lapp med dagens tema - RESANDE - och lägg ut på spelplanen.

1. CHECKA IN (ca 10 min)

Syftet är att komma igång och starta på ett lekfullt sätt, utan prestige, där alla är på samma nivå. Incheckningen sätter igång en första tanke kring dagens tema.

  1. Plocka en grej från materiallådan som får symbolisera hur du oftast förflyttar dig, när du ska till skolan, kompisar, jobbet, träning, osv.

  2. Lägg grejen bredvid din spelpjäs, ta en runda, låt alla få dela sin tanke.

2. VI TÄNKER TILLSAMMANS (ca 55 min)

För att leda gruppen in i samtalet behövs ofta någon typ av igångsättare, något som sätter igång tankar och känslor. Denna gång i form av en frågesport (ett quiz). Frågorna är utformade så att man förhoppningsvis får några tankeställare och aha-upplevelser. 

Frågesport:

1. Vilka reser klimatsmartast i Sverige?

a) Kvinnor

b) Män

c) Pensionärer

d) Ungdomar

Svar: a) Kvinnor

2. Tänk om alla familjer i Sverige en gång i veckan bytte en fjuttig trekilometers bilresa mot att cykla istället. Hur mycket energi skulle man spara då?

Lika mycket som det skulle gå åt om...

a) 850 000 pensionärer åkte till Thailand med flyg en gång per år.

b) 80 franska bönder slutade köra traktor tre veckor per sommar.

c) 50 skolbussar fulla med barn åkte jorden runt en gång i veckan.

d) alla amerikaner fick körförbud under en dag varje år.

Svar: c) 50 skolbussar fulla med barn åkte jorden runt en gång i veckan.

3. Hur stor del av sin livstid står en privatbil stilla?

a) 50%

b) 90%

c) 25%

d) 5%

 

Svar: b) 90%

 

4. Vad är en gående skolbuss?

a) En buss man går med i handen.

b) En buss med ben.

c) En buss för skolbarn utan säten.

d) Barn som går tillsammans till skolan

Svar: d) Barn som går tillsammans till skolan

5. Vad är en bilpool?

a) En bil med inbyggd pool.

b) En pool som bilar simmar i.

c) Att dela bil med sina polare och ibland främlingar.

d) En pool som ser ut som en bil.

Svar: c) Att dela bil med sina polare och ibland främlingar. 

Det behövs också lite korta och enkla fakta för att göra samtalet mer jämlikt. Då kan även den som inte kan så mycket sedan innan deltaga på bättre villkor och man har en gemensam kunskapsgrund att utgå ifrån i samtalet. Texten läser ni högt tillsammans. Titta även på filmerna. Den första är gjord så att den riktar sig till vuxna i arbetslivet men lyfter ändå aspekterna kring resande och utsläpp på ett så tydligt och visuellt sätt att det blir lättillgängligt och fungerar även för yngre personer om man hjälper dem att bortse från det uppenbara vuxenfokuset. Den andra filmen ger en bild av hur framtidens städer och transporter skulle kunna se ut, den är gjord på ett enkelt och roligt sätt.

Fakta på trevligt sätt!

 

Faktatext om hållbart resande från Konsumentverket:

https://www.hallakonsument.se/miljo-och-hallbarhet/resor/sa-har-reser-du-mer-hallbart/

Se filmen: Minska utsläppen i din vardag

https://www.youtube.com/watch?v=7sl-UT-Gqg8

Se filmen:

Mot framtidens stad med självkörande bilar

https://www.youtube.com/watch?v=B5Go4IpL09E

För att sätta ramar runt samtalet och ge det en lättare form att gå in i är det upplagt som en gruppövning med ett valbart scenario att tänka utifrån. Man behöver vara minst två i varje grupp och som mest fyra. Då har alla deltagare goda chanser att vara delaktiga och göra sig hörda. Här kan du själv avgöra utifrån gruppen om de klarar att dela upp sig själva i bra grupper eller om du gör det åt dem i förväg. Alternativt om ni gör det genom någon typ av lottning/övning.

 

Tanken med scenarierna är att gruppen ska utgå från bästa tänkbara möjligheter och verkligen klimatmaxa utkomsten. Grupperna får ca 20-25 minuter på sig för att tänka ut och bygga upp sitt scenario. De ska sedan presentera sina scenarier för varandra. Det kan göras på olika sätt t.ex. genom:

  • anteckningar,

  • dramatiseringar,

  • skisser,

  • byggen med saker från materiallådan. 

 

Uppmuntra kreativitet! Efter varje presentation gör ni en gemensam reflektion, ställ frågor som: Hur gick det för er? Lätt? Svårt? Kunde ni komma överens? Har ni tänkt om kring något? Skulle det här vara möjligt i verkligheten? Skulle du kunna tänka dig att göra så här på riktigt? osv.

GRUPPÖVNING: minst två personer i varje grupp

Fyra valbara scenarier:

 

1. Tänk er själva år 2030. Hur gamla är ni då? Var bor ni? Var jobbar ni? Hur transporterar ni er? Vilka olika transportmedel åker förbi utanför era fönster? Gör en "bild" som berättar hur infrastrukturen (transportnätet) ser ut där ni bor.

 

2. Tänk ut en 19-årig individ. Bestäm vem hen är, heter och var hen bor i Sverige. Er person har jobbat ihop en reskassa efter gymnasiet och står nu inför att planera och boka en resa. Gör hela planeringen, bestäm var, hur länge, på vilket sätt hen ska resa men framförallt; hur kan man göra resan maxat hållbar?

 

3. Tänk er en familj som vill åka utomlands tillsammans med en annan familj. De har olika tankar om det spelar roll att resa hållbart. För den ena familjen är det superviktigt att allt är genomtänkt och så hållbart som möjligt. För den andra familjen är det inte alls viktigt, de vill bara kunna koppla av, unna sig lite lyx och inte behöva bekymra sig över något men självklart är det väl bra om det är ganska schysst och hållbart. Hur ska de göra? Dela upp er i gruppen så att några av er tänker som den första familjen och några som den andra. Planera deras gemensamma resa och vilka argument ni behöver för att tillsammans landa i en resa som känns bra för båda familjerna.

 

4. Tänk er att ni ska minska de koldioxidutsläpp som är kopplade till era transporter under en helt vanlig vecka. Vad behöver ni göra då? Börja med att tänka igenom och skriva ner på en post-it, var och en för sig, hur ni vanligtvis transporterar er under en vecka. För att klimatmaxa, hur mycket behöver ni involvera andra personer i er närhet? Behöver ni planera annorlunda? Vad skulle bli vinsten för er personligen? Hur mycket pengar skulle ni tjäna under en vecka? Eller skulle det bli dyrare? Hur mycket extra motion får ni? Hur mycket roligare får ni? Blir det mer gemenskap? Gör en rolig och kreativ sammanställning.

3. UTMANING (ca 15 min)

Normer, alltså vad som är okej att göra, styrs i hög grad av vad de jag gillar eller ser upp till gör. Alltså spelar det roll om ni vågar ändra på något för det finns garanterat de som ser upp till just er. Det är inte sant “att det inte spelar någon roll vad lilla du gör”. Det du gör kan få andra att också våga och det känns också bra, när man gör något bra!

 

Tänk ut en grej som blir just er utmaning att prova före nästa träff.

Det är bara fantasin som sätter gränser.

 

Några exempel:

  • Byt transportsätt till något mer hållbart en gång under veckan. T ex att en resa till träningen.

  • Våga peppa någon annan som åker kollektivt! T ex berätta och uppmuntra fem personer på bussen att det är klimatsmarta som åker tillsammans!

  • Ta med din pappa eller mamma, eller någon annan bussovan på en busstur, de kanske inte ens vet var man köper en biljett.

  • Kolla upp om det finns någon samåkningsapp eller grupp där du bor.

 

Formulera utmaningen på valfritt sätt:

  • Skriv ner din personliga utmaning på en lapp och lägg i fickan. Berätta hur det gick vid nästa tillfälle.

  • Bestäm en gemensam utmaning och när och hur den ska genomföras.

  • Om ni vill och har ett gemensamt instagramkonto, lägg upp er utmaning där. Det är spännande för andra att följa hur det går och kanske kan just er utmaning få någon annan att våga prova.

När man ska ändra en vana och prova något nytt behöver man få testa. En utmaning till nästa tillfälle kan vara ett bra sätt. Utmaningens omfattning måste anpassas utifrån gruppen. Någon kanske redan har tänkt mycket kring resande och är redo för en stor utmaning t ex att skapa opinion och påverka andra, för någon annan är det kanske ett stort steg att bara ta cykeln eller bussen till träningen en gång i veckan istället för att bli skjutsad.

 

Utmaningar får varken vara för lätta eller för svåra, om det är för lätta är det ju ingen utmaning och samtidigt får de inte vara för svåra - det blir helt enkelt roligare om man klarar sin utmaning, då vill man gärna utmana sig igen.

 

Ni får tillsammans välja om ni vill göra individuella utmaningar eller gemensamma.

4. AVSLUTNING - CHECKA UT (ca 10 min)

Avsluta dagens omgång med en enkel utcheckning, syftet är att knyta ihop temat och kort fånga det mest centrala som deltagarna fått med sig av dagens omgång. Det blir en lekfull och på samma gång en tydlig avrundning. Cirkelledaren kan självklart formulera utcheckningen på valfritt sätt. Nedan följer ett enkelt förslag.

Plocka en grej från materiallådan som beskriver en ny tanke du har fått med dig kring temat idag. Lägg grejen bredvid din spelpjäs, dela laget runt.