top of page

SPELREGLER ATT LÄSA INNAN NI BÖRJAR:

​

Denna studiecirkel har lånat formen från klassiska sällskapsspel med spelplan, markörer och spelpjäser. Det blir både roligt, avslappnat och en ram som alla kan vara trygga i.

spelplan.jpg

Tidsram:

Varje spelomgång varar cirka 90 minuter. Spelomgången utgör ramen för cirkeln.

 

Roller:

Utse följande två roller bland deltagarna:

  • Cirkelledaren som leder och lotsar deltagarna genom spelomgången

  • Tidshållaren, som ser till att föreslagna hålltider följs.

​

Markörer: 

Under omgång 1, INTRO, introduceras markörerna. Varje deltagare hämtar/samlar fem likadana pryttlar (kapsyler, mjölkpakets-lock, etc) från hemmet man befinner sig i. För varje utmaning som utförs läggs en markör i “återvinningskärlet” som fixas vid omgång 1 (det är en förpackning eller en glasburk från återvinningen).

 

Rundor:

I spelet ingår rundor för att alla ska komma till tals och vara delaktiga. Detta är en central del och det blir därmed viktigt att ni etablerar ett tryggt samtalsklimat om alla även ska våga prata om det som kan kännas lite obekvämt.  

 

Återbrukslådan:

markörer.jpg
återbrukslådan.jpg

För barnen rekommenderar vi att ni ordnar en enkel återbrukslåda. Då finns det alltid något att pyssla med för barnen under de moment då de vuxna behöver prata lite längre.

 

Återbrukslådan är bara en förfinad hushållsåtervinning och kan bestå av en pappkartong fylld med:

  • mjölkförpackningar och toarullar

  • kapsyler och lock

  • plastburkar mm

  • saxar

  • lim

  • ev målarfärg och penslar

 

Ett pysseltips följer med varje spelomgång, men ni väljer själva utifrån ålder på barn och lust (och ork!) hur ni vill göra. Oftast räcker det bara att ta fram lådan för att skaparlusten ska väckas. Vill ni ha fler pysselidéer sök på internet på t ex diy (= do it yourself) toarulle.

bottom of page